Search

الجمعة، 23 نوفمبر 2012

مايكروسوفت تخطط لإطلاق نظارة خاصة بها

 مايكروسوفت تخطط لإطلاق نظارة خاصة بها


تقدمت مايكروسوفت أيضاً بطلب الحصول على براءة إختراع لنظارة تعرض معلومات معينة على العدستين تشبه نظارة Project Glass التي تعمل عليها قوقل.
على عكس قوقل، فإن نظارة مايكروسوفت ليست بنفس التوقعات حيث تريد مايكروسوفت أن تكون إستخدامات النظارات محدودة وبأوقات معينة في اليوم، في حين أن نظارة قوقل يمكن إستخدامها طوال النهار ولأداء العديد من الوظائف المتنوعة.
ومن المبكر جداً معرفة إستخدامات النظارة، فهي حتى الآن مجرد براءة إختراع لحفظ الحقوق ولم تدخل نطاق الإنتاج التجريبي، لكن المتوقع أن تدمجها مايكروسوفت مع أجهزتها الحالية بشكل أو بآخر، يبدو أنه مشروع طموح ترغب مايكروسوفت أن تدخله لتدمج خبراتها كشركة برمجيات مع سوق الأجهزة والعتاد، كما تحاول أن تفعل قوقل أيضاً.

الخميس، 22 نوفمبر 2012

«جوجل» تطلق برنامج «بالعربي أحلى»

«جوجل» تطلق برنامج «بالعربي أحلى»



أعلنت «جوجل» إطلاق برنامج ''أيام الإنترنت العربي'' لإثراء المحتوى العربي الرقمي، عبر سلسلة من الأنشطة والمبادرات التي ستنفذها مجموعة من أبرز الجهات العالمية والإقليمية في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا.
وستستمر الأنشطة على مدار شهر كامل لتحفيز المستخدم العربي على القيام بدور فعّال في زيادة المحتوى العربي على الإنترنت. وقد تم اختيار ''بالعربي أحلى'' شعارًا لهذا البرنامج.
وتتعاون ''جوجل'' مع ''فيني لاب'' و''ومضة'' و''مبادرة تغريدات'' في منطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا لإعداد هذا البرنامج الذي يشارك فيه أيضًا كل من تويتر، ويكبيديا، وتيد وساوند كلاود ويوتيوب. كما تشارك في البرنامج جهتا دعم قوي على المستوى المحلي وهما هيئة المنطقة الإعلامية في أبوظبي twofour 54 ومعهد قطر لبحوث الحوسبة QCRI.
وجاءت فكرة البرنامج استجابةً للطلب الملحّ على المحتوى الرقمي باللغة العربية، خاصةً أن اللغة العربية هي أسرع لغات العالم انتشارًا على الإنترنت، على الرغم من الفجوة الواسعة بين عدد المستخدمين الذين يتحدثون العربية وحجم المحتوى العربي على الإنترنت في الوقت الحالي. وفي الوقت الذي لا يمثّل فيه حجم المحتوى العربي الرقمي سوى 3 في المائة من إجمالي المحتوى الرقمي، فإن اللغة العربية تحتل المركز السابع بين أكثر لغات العالم استخدامًا على الإنترنت.
وصرّحت مها أبو العينين، مسؤولة الاتصالات لدى Google في الشرق الأوسط وشمال إفريقيا بأن ''الغرض من فعاليات أيام الإنترنت العربي هو تشجيع المجتمع على المشاركة الفعليّة في إثراء المحتوى العربي على الإنترنت''. وأضافت أن ''البرنامج يسعى في المقام الأول إلى تعزيز مشاركة المستخدمين، فنحن نريد أن نساهم في إتاحة محتوى عربي رقمي ليتلاءم مع احتياجات وتطلعات المستخدم العربي''.

 

جوجل تخطط لإطلاق برتوكل مفتوح بديلاً لـ"Airplay"

جوجل تخطط لإطلاق برتوكل مفتوح بديلاً لـ"Airplay"

تُخطط المؤسسة المعلوماتية الأمريكية "جوجل" لتدشين معيار جديد مفتوح بديلاً لبروتوكل آبل "تقنية إير بلاي"، لا يقتصر فقط على وظيفة التحكم عن بعد وبث المحتوى الرقمي من الأجهزة النقالة .

بل ينطوي الأمر على إرسال واستقبال البيانات وتدفق المحتوى الرقمي في كلا الاتجاهين من الأجهزة النقالة إلى شاشة التلفزيون والعكس، على عكس تقنية آبل، التي تسمح ببث الفيديوهات وملفات الموسيقى والصور لاسلكياً عبر أجهزة آبل النقالة وأجهزة التلفاز في اتجاه واحد فقط.

تأتي هذه الخطوة مباشرة بعدما أطلقت جوجل الأسبوع الماضي تحديثات هامة لمنصة تلفازها الذكي "Google TV"، لاسيما للمستخدمين القاطنين بالولايات المتحدة فقط، أبرزها ميزة جديدة لمنصة مشاركة محتوى الفيديو على الشبكة العنكبوتية "يوتيوب"، تسمح لمستخدمي أجهزة أندرويد النقالة سواء هواتف ذكية أو حواسيب لوحية بنقل محتوى الفيديو مباشرة إلى تلفاز جوجل الذكي، الذي يعمل بنظام تشغيلها الشهير "أندرويد"، والتحكم في محتوى تطبيق يوتيوب عند بعد على تلفاز جوجل الذكي.

ولا تُعد شركة جوجل الأولى التي تعمل على تفعيل بدائل أخرى لتقنية إير بلاي للبث اللاسلكي، فعلى نطاق أوسع سبق برتوكول آبل اللاسلكي برتوكول "DLAN" وهي تقنية تحالف شركات الأجهزة الرقمية المتطورة، الذي أُطلق عام 2003 لتبادل البيانات والمحتوى بين الأجهزة لاسلكياً، حيث بلغ عدد الأجهزة التي تدعم هذه التقنية حتى الآن قرابة 500 جهاز.

يُذكر أن عملاق البحث أطلق جهاز "نيكسوس كيو" باعتباره مركزاً ترفيهياً منزلياً يمكن التحكم فيه عن طريق أجهزة أندرويد النقالة، لنقل المحتوى مباشرة من متجر جوجل بلاي إلى الجهاز ثم عرضه على شاشة تلفاز عالية الوضوح.

وسبقت جوجل شركة "آبل" بتقنيتها "إير بلاي" التي أطلقتها عام 2010، ثم دخلت شركة "إتش تي سي" حلبة السباق بتقنيتها التي تحمل اسم "HTC Connect" التي أعلنت عنها في يونيو/حزيران الماضي للعام الجاري، ومؤخراً أطلقت رائدة البرمجيات "مايكروسوفت" تقنيتها اللاسلكية "سمارت غلاس"، التي تربط بين أجهزة إكس بوكس 360 مع أجهزة التلفاز والحواسيب المحمولة والهواتف الذكية والكمبيوترات اللوحية، وبث المحتوى لاسلكياً على مختلف الأجهزة ومزامنتها واستكمالها في أي وقت.

الأربعاء، 21 نوفمبر 2012

أوبرا وينفري تمدح مايكروسوفت سيرفس من خلال آيباد

أوبرا وينفري تمدح مايكروسوفت سيرفس من خلال آيباد 

أثنت الإعلامية الأميركية أوبرا وينفري على الجهاز اللوحي سيرفس من مايكروسوفت الأحد من خلال تويتر، مؤكدة أنها اشترت 12 جهازا لتقدمها كهدايا عيد الميلاد، إلا أنها أرست التغريدة من خلال جهاز آيباد.

وما أن لاحظ مستخدمو تويتر استخدامها للآيباد حتى بدأت التعليقات الساخرة والانتقادات تتوالى، وقال أحدهم "إعلانات سيرفس تأتيكم من آيباد".

وقد أرسلت أوبرا التغريدة ضمن قائمة "أشيائي المفضلة" وباستخدام هاشتاق #FavoriteThings.

وقالت أوبرا في تغريدتها:
Gotta say love that SURFACE! Have bought 12 already for Christmas gifts. #FavoriteThings
وورد تحت التغريدة via Twitter for iPad

غير أن بعض المدونين دافعوا عن أوبرا مؤكدين عدم وجود تطبيق app لتويتر يعمل على ويندوز 8، وهو نظام التشغيل الجديد الذي يستخدمه جهاز سيرفس، مع أن تويتر تقول إنها تطور تطبيقا له.

هذا، وأكد مدونون آخرون أن الكثير من المستخدمين يمتلكون العديد من الأجهزة لأغراض مختلفة، وامتداح أحد الأجهزة لا يعني ذم الآخر، مشيرين إلى أن أوبرا وضعت جهاز آيباد على قائمة أشيائها المفضلة عام 2010.

ويتابع أوبرا على تويتر نحو 14.8 مليون متابع.


مايكروسوفت تطلق نظام تشغيل ويندوز 8 فى الإمارات العربية وتستعرض قدراته

مايكروسوفت تطلق نظام تشغيل ويندوز 8 فى الإمارات العربية وتستعرض قدراته

مايكروسوفت/ويندوز 8/اطلاق.

دبي في 20 نوفمبر / وام / أقامت شركة مايكروسوفت الليلة الماضية حفلا كبيرا في فندق ارماني دبي استعرضت خلاله نظام تشغيل ويندوز 8 وقدراته أمام العملاء والشركاء .

وتحدث خلال الحفل أنتونى ليبلوند نائب رئيس مايكروسوفت لشئون خدمات ويندوز للويب وعلي فرماوي نائب رئيس مايكروسوفت ورئيس منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا .

و قال أنتونى ليبلوند نائب رئيس مايكروسوفت لشئون خدمات ويندوز للويب " يقدم ويندوز 8 منصة عمل لا تخضع للحلول الوسط فهو يمنحك نفس التجربة الثرية على الأجهزة التى تعمل باللمس وكذلك الأجهزة التى تعمل بلوحة المفاتيح والماوس .. وهذا النظام تم تأسيسه اعتمادا على العناصر المتميزة فى نظام ويندوز 7 لذا فهو يعمل جيدا جنبا إلى جنب مع أنظمة البنية التحتية الحالية التى تعتمد نظام ويندوز 8 ليقدم التجربة التي يحبها المستخدمون ويوفر الحلول الكبرى التى تحتاجها المؤسسات.

ويساعد نظام ويندوز 8 الشركات على تحسين الطرق التى تؤدي بها الأعمال من خلال التطبيقات الهائلة التى تم تطويرها للنظام الجديد والتى توفر أفضل أساليب العمل للموظفين وأفضل تجربة يحصل عليها العملاء.

ويتوافر نظام ويندوز 8 حاليا على أكثر من 1000 جهاز كمبيوتر شخصي معتمد وأجهزة التابلت اللوحية وعبر مجموعة واسعة من الشاشات ذات القياسات والتصميمات والمواصفات المختلفة كما تتوافر الآلاف من التطبيقات الجاهزة للعمل مع النظام عبر متجر ويندوز الالكتروني.

من جانبه قال علي فرماوي إن الابتكارات التى سيطلقها نظام ويندوز 8 فى المنطقة كثيرة فبعد أسابيع قليلة من إطلاق النظام عالميا يقوم النظام الجديد بتغيير حياة المستهلكين والأعمال والاقتصادات من خلال مجموعة واسعة من الأجهزة الجديدة والتطبيقات الغنية.

وأضاف إنه وعلى سبيل المثال فإن مجموعة "يو ايه اي سمارت ليرنينغ" التي قامت بالفعل باستخدام النظام الجديد تقدم مثالا عظيما في مساعدة المنطقة على أن تصبح أكثر قدرة على المنافسة عالميا وذلك بتسليح الطلبة بأحدث التقنيات.

وخلال الحدث احتفلت مايكروسوفت بعدد من العملاء الذين قاموا بالاستخدام المبكر للنظام الجديد ومن بينهم بريتش تيلكوم و "يو ايه أي سمارت ليرنينغ" و طيران الامارات وهي المؤسسات التي بدأت الاستفادة الفعلية من مميزات النظام سواء من ناحية التحسينات الكبيرة على الأساسيات فى الأمن والأداء وأساليب الإدارة إلى الخصائص والمميزات الجديدة التي تقدم إمكانيات جديدة للعمل والإنتاج من أي مكان.

و كشفت مايكروسوفت النقاب عن مجموعة من التطبيقات الجديدة لكل من هيئة كهرباء ومياه دبي ومجلة تايم آوت دبي وخدمة شوب آند شيب من فيديكس وتتوفر هذه التطبيقات وغيرها على متجر مايكروسوفت ستور الذي تم افتتاحه مؤخرا.

ويمثل هذا المتجر الذي يساعد الشركات على الوصول إلى العملاء مباشرة فرصة للمطورين بفضل الإمكانات الواسعة التي يتيحها والتي تعد الأفضل في السوق مقارنة بأية منصة تطبيقات أخرى نظرا لأن كافة أجهزة الكمبيوتر الجديدة والمحدثة التي تعمل بنظام التشغيل ويندوز متوافقة مع التطبيقات المتاحة على ويندوز ستور.

What Is Windows Server?!

What Is Windows Server?

how it Work ?

Why I Have to use it?

windows server

is a computer with out screen just (c p u)  have a huge amount of rams ,processor,hard & un believe able internet speed may be up to 10 giga bite speed
****************************************

The Best Countries have This Service 

 America - Germany- France
****************************************

usage of Windows Servers

 uploaders using it too much  (the reason ) is  upload and download speed to save their exclusive things 
 ****************************************

How I Can Contact Windows Server from My Pc !.

u can do it through remote desktop it `s in ur start menu 
usually will find the short cut @ websites for this service is RDP
 we will find how in next pictures 





 How Much Is This Service Coast?

may be Start From 10$  and u can pay more as u want it`s depend on ur (r d p) details u need.


      

يعنى ايه ويندوز سيرفر windows server

يعنى ايه ويندوز سيرفر ؟


ايه فايدة الويندوز سيرفر ؟


شرح الويندوز سيرفر ؟ 

تعريف الويندوز سيرفر

بالبلدي كدة هو عبارة عن جهاز كمبيوتر بس إمكانياته عالية جدا يعنى مثلا بيوصل ل 32 جيجا رامات  هارد طبعا كبير جدا وبروسيسور يستحمل الكلام ده وسرعة نت بتوصل ل 10 جيجا ايوة جيجا 

 اكتر البلاد التى بها شركات لتأجيره و أحسنها 

امريكا - فرنسا - المانيا

إستخدام الويندوز سيرفر 

أكثر مستخدمينه هم الأبلودر و أظن السبب واضح وهو سرعة الأبلود و الداونلوود من عليه عشان يحافظوا على حصرياتهم  

*عمال تقولى امريكا وفرنسا و المانيا ياجدع انت انا بقولك انا مصري حروح اسافر عشان أعمل أبلوود ؟؟؟!!! 

انت لو كنت صبرت كنت حتلاقى الإجابة فى السطر اللى جاي

كيفية توصيل جهازك بالويندوز سيرفر   

بص ياسيدي الويندوز سيرفر ذي ماقلنا قبل كدة بيبقى موجود فى الخارج  خارج بلادك غالبا يعنى طيب بتعمل كونكشن او وسيلة إتصال بينك وبينه إذاي 

عن طريق حاجة إسمها remote desk top  حتى هو بيبقى إختصاره RDP

ده موجود عندك على الجهاز حتشوف شرح الأتصال بتاعة بيبقى إذاي فى الصور بتدخل IP وUSERNAME و PASSWORD وبكدة يبقى إسمك عملت كونكشن للسيرفر او ربط نفسك بيه وتقدر تعمل داونللود و ابلود من عليه 

الشرح بالصور

 

 

 

كيف أحصل على ويندوز سيرفر ؟

فى مواقع كتيرة جدا لإيجار الويندوز  سيرفر و بأسعار معقولة  تبدأ من أول 50 جنيه وتوصل لغاية مانت عاوز بقى انت و إستخدامك و الإمكانيات اللى انت شايفها تناسبك ممكن تكتب على جوجل وتعمل سيرش  حتلاقى كتير ومن داخل مصر فى ناس ياما بتأجره شهريا لو حد محتاج واحد ممكن يسيب تعليق

 

 

الجمعة، 16 نوفمبر 2012

مايكروسوفت تطلق برنامج الترجمة الفورية للأصوات

  مايكروسوفت تطلق برنامج الترجمة الفورية للأصوات

 واشنطن / أطلقت شركة مايكروسوفت في الصين رسميا، نموذج تجريبي لجهاز يمكنه التحدث بصوت الشخص المتحدث إليه، ولكن بلغة مختلفة، وذلك حسب الفيديو الذي نشره قسم الأبحاث بالشركة "فيديو للعرض التجريبي".

وتعتمد التكنولوجيا التي استخدمتها الشركة على نظامٍ يسمى بالشبكات العصبية العميقة، والتي تقوم على سلوكيات الدماغ البشري، حيث يمكنها أن تقلل من نسبة الخطأ الواقع في الترجمة بمقدار الثلث.

وكانت مايكروسوفت، قد ذكرت في شهر يونيو الماضي، أن الشبكات العصبية الاصطناعية تشكل نماذج حسابية بسيطة لتشكيل الأعصاب في الدماغ البشري، مبينة أنه وعلى مدى عشرين عاما تم ابتكار أجهزة للإدراك النطقي، إلا أنه وقبل سنوات قليلة أصبح بالإمكان بناء نماذج معقدة لتتوصل إلى حد الإدراك النطقي الأوتوماتيكي.

وأقرت الشركة بوجود الكثير من الأخطاء لغاية الآن، ولكنها أكدت على أن هذه التكنولوجيا الواعدة يمكنها القضاء على الحاجز اللغوي بين الناس، إذ أن آلة الترجمة الفورية التي ظهرت في مسلسل ستارتريك قبل 22 عاما، والتي كانت تعتبر حينها مجرد خيال علمي، أصبحت حقيقة.

نوكيا تتجاوز آبل في مبيعات الربع الثالث .. وسامسونج في الصدارة

نوكيا تتجاوز آبل في مبيعات الربع الثالث .. وسامسونج في الصدارة

 

نشرت مؤسسة Gartner للأبحاث اليوم تقريرها الخاص بصناعة الهواتف المحمولة عن الربع الثالث من العام الجاري موضحة أرقام المبيعات وإتجاهاتها خلال السنة الحالية.
وبحسب التقرير فإن مبيعات الشركات من الهواتف الرخيصة أو العادية إن صح التعبير بلغت 428 مليون جهاز منخفضاً بـ 3% عن مبيعات نفس الفترة للعام الماضي. في حين استمرت مبيعات الهواتف الذكية بالإرتفاع لتبلغ 169 مليون جهاز بإرتفاع يقدر 47%. وهذا يعني أن 40% من الهواتف المباعة حول العالم هي هواتف ذكية.
ولفت التقرير إلى أنه بالرغم من الطلب المتراجع على الأجهزة العادية، إلا أن الهواتف الذكية الجديدة لاسينما الايفون 5 و جالاكسي اس 3 هي محركات المبيعات في قطاع الهواتف الذكية بشكل عام.
وتستمر سامسونج في صدارة ترتيب مصنعي الهواتف الذكية حول العالم بحصة سوقية 22.9% و حوالي 98 مليون جهاز عن الربع الثالث، و حلت نوكيا في المركز الثاني متقدمة عن آبل وكانت حصتها من مبيعات الربع الثالث 19.2% بواقع يتجاوز 82 مليون جهاز، وباعت آبل أكثر من 23.5 مليون جهاز بنصيب 5.5% من مبيعات الشركات في الربع الثالث.
أما في سباق نظم التشغيل فلايزال الأندرويد محافظاً على شعبية واسعة حيث كانت أكثر من 72% من الأجهزة المباعة خلال الربع الثالث تعمل على نظام الأندرويد، في حين حل نظام iOS في المركز الثاني بنسبة حوالي 14%، وتقاسمت باقي الكعكة نظم تشغيل ويندوز فون و سيمبيان و البلاك بيري وغيرها.
وتوقعت الدراسة أن تحقق الشركات مبيعات كبيرة في موسم العطلات لكنه ليس بمستوى السنوات السابقة بسبب عزوف العديد من المستخدمين عن الإنفاق بشكل أكبر من المعتاد.
ما هي توقعات قراء عالم التقنية عن المبيعات في الربع الأخير من السنة، لاسيما أن هاتف آبل الأخير آيفون 5 لم يلحق كثيراً أن يحسب ضمن هذه الأرقام كونه صدر في أواخر الربع الثالث. ولا ننسى هواتف نوكيا لوميا التي أطلقت مؤخراً، هل ستساهم في دعم مركز نوكيا على ترتيب البائعين؟

سامسونج: لن نسوي القضايا مع آبل كما فعلت HTC

سامسونج: لن نسوي القضايا مع آبل كما فعلت HTC

قالت شركة سامسونج على لسان رئيس قطاع الهواتف المحولة أنها لن تفاوض مع منافستها حول قضايا براءات الإختراع كما فعلت HTC.
وأكد Shin Jong-kyun أن سامسونج تتوقع أن تستمر مبيعاتها بالنمو للربع الرابع من السنة، وهذا كله سيدفع الشركة على متابعة معركتها القضائية مع شركة آبل بدلاً من إجراء التسوية خارج المحاكم.
وقال بأنه قد تكون وافقت HTC على دفع 276 مليون دولار لشركة آبل لإجراء تسوية، إلا أن سامسونج لا تنوي للجوء للمفاوضات نهائياً.
وجاءت هذه التصريحات بعد توقيع شركة آبل إتفاقية ترخيص براءات إختراع لمدة 10 سنوات مع شركة HTC تسمح بموجبها إستخدام البراءات المملوكة لآبل بدون أية مشاكل قانونية.
وكانت سامسونج قد ربحت قضية رفعتها آبل في المملكة المتحدة تتهمها بسرقة تصميم الآيباد و وضعه في اللوحي جالاكسي تاب 10.1، وطالبت المحكمة شركة آبل بأن تضع إعتذاراً رسمياً يوضح بأن سامسونج بريئة من هذه التهمة على موقعها الرسمي، ولم تنفذ آبل طلب المحكمة بالشكل المطلوب، فعادت وطلبت منها المحكمة وضع الإعتذار بشكل واضح وصريح وكذلك نشره في عدة صحف بريطانية واسعة الإنتشار.

مفاجأة: «مايكروسوفت» تنضم إلى معارك القضاء

مفاجأة: «مايكروسوفت» تنضم إلى معارك القضاء

تفاجأ محبو شركة البرمجيات العملاقة "مايكروسوفت" بخوضها أول معركة قضائية تم الرفع عنها من قبل محام يقطن في مدينة لوس أنجلوس الأمريكية، والذي لوح أمام القضاء بأن الشركة العملاقة خدعته في مساحة التخزين الخاصة بجهازها اللوحي من نوع "سيرفس".
ويقول المحامي محرك الدعوى، إن "مايكروسوفت" خدعته عندما أشارت إلى أن مساحة تخزين تابلت سيرفس الذي اشتراه هي 32 جيجا، وأنه بعد تحميل بعض المستندات والمواد الموسيقية اكتشف أن مساحة التخزين على وشك النفاد وأنها لا يمكن أن تمثل 32 جيجا فعليا.
واتهم المحامي "مايكروسوفت" في دعواه بالدعاية الكاذبة والممارسات التجارية غير العادلة، مطالبا برد قيمة التابلت إليه مع تعويض مناسب، إضافة إلى طلب آخر له وهو إجبار "مايكروسوفت" على تغيير سياستها التسويقية لمنع تكرار مثل هذه الأمور.
وحسبما نقلته صحيفة ساتالايت تايم الأمريكية يبدو أن "مايكروسوفت" علقت رسميا على هذه الواقعة بقولها إنه ينبغي على من يشتري جهاز لوحي أن يفهم أولا كيفية عمل نظام التشغيل، ومراجعة التطبيقات المثبتة عليه لأن هذه التطبيقات التي لا غنى عنها، وفق تعبير الشركة، تقلل من المساحة الإجمالية المتاحة على القرص الثابت.
وأشار التعليق الرسمي لشركة مايكروسوفت إلى وجود منفذ لبطاقة ذاكرة، يمكن للمستخدم من خلاله تمديد مساحة الذاكرة على الجهاز اللوحي.

مايكروسوفت تواجه أول دعوى قضائية بسبب حجم الذاكرة لجهازها اللوحي Surface.

 

«مايكروسوفت» تخسر أهم مهندسيها

«مايكروسوفت» تخسر أهم مهندسيها

 

باتت قيادة ستيف بالمر لشركة مايكروسوفت تحت دائرة الضوء بعد الرحيل المفاجئ لمن يعتبر أفضل رواد هندسة البرمجيات في الشركة، الذي كان ينظر إليه على أنه الوريث الأكثر احتمالاً.
غادر ستيفن سيمفوسكي، رئيس الشركة لنواة نظم تشغيل الحاسب، مساء يوم الإثنين بعد مرور أقل من أسبوعين على الانتهاء من إطلاق مايكروسوفت ويندوز 8، المنتج الأكثر أهمية لما يقارب 20 عاماً.
وقال شخص مقرب من شركة مايكروسوفت إن رحيله لم يكن مرتبطا برد فعل العملاء على ويندوز 8. وعلى الرغم من أن النظام الجديد لقي حتى الآن استقبالا فاترا من المستخدمين من رجال الأعمال من عملاء "مايكروسوفت" الرئيسيين، إلا أن معظم المحللين يقولون إن بعض الوقت سيمر قبل أن يمكن الحكم على نجاح نظام التشغيل.
وفقدان التنفيذي الذي ينسب له الفضل في إدخال الدقة إلى عمليات "مايكروسوفت" الهندسية، دفع ببالمر إلى الصدارة في وقت تطلق فيه الشركة هجوما مضادا كاملا على "أبل" في مجال الهواتف الذكية والأجهزة اللوحية.
ويقول الحلوة، المحلل لدى شركة البيانات الدولية "أي دي سي" وهي شركة بحثية في مجال التكنولوجيا: "جميع الأنظار تتجه الآن إلى بالمر في انتظار عمل جماعي جاد لتحقيق هذه الاستراتيجية".
والاستياء المتأجج بين بعض المستثمرين بسبب التعثر الطويل لسعر سهم "مايكروسوفت" يضع ضغوطا على بالمر كلما تقدم به الوقت وهو في منصب القيادة، الذي يوجد فيه منذ 12 عاما. لكن المخاوف كانت أقل وضوحاً في الأشهر الأخيرة، حيث قدمت "مايكروسوفت" عدة منتجات مهمة أثنى عليها النقاد.
وضغط مجلس إدارة الشركة على بالمر قبل عامين لإصلاح فريقه للإدارة العليا لتعزيز أداء الشركة، ما هيأ لمغادرات رفيعة المستوى.
وسطع نجم سينوفسكي، المدير الهندسي الأكثر فاعلية في "مايكروسوفت"، بعد أن تم إحضاره ليرأس قسم ويندوز في أعقاب إصدار نظام تشغيل ويندوز فيستا، المنتج الذي تم تأخير إصداره وتخفيض تقييمه عدة مرات أثناء تطويره.
لكن سينوفسكي كان يعرف أنه تنفيذي وقح أدى أسلوبة إلى الاحتكاك مع غيره من كبار المديرين في الشركة، ما أثر عليه في النهاية ليكون خلفا لبالمر، وفقا لشخص يعرف أسلوب التفكير في الشركة.
وقال عدد من المحللين إن المغادرة تعكس محاولة من جانب بالمر لتحقيق مزيد من التماسك بين فريقه للإدارة العليا، حيث يحاول التغلب على خصومات قديمة بين أقسام الشركة.
وقال تشارلز جولفين، المحلل لدى مؤسسة فورستر البحثية، إن هذا يذكرنا برحيل كبير تنفيذيي البرمجيات، سكوت فورستال، الذي كان يعمل لدى شركة أبل، ما يسلط الضوء على التحديات المشتركة لكلتا الشركتين اللتين تحاولان تصنيع منتجات تجمع ببساطة بين الأجهزة والبرمجيات والخدمات.
وأضاف: "هذا هو المجال الذي يجب أن تتحسن فيه شركة مايكروسوفت، لكنها لا تزال متخلفة عن الركب".
وتولى بالمر السلطة الإدارية المباشرة على أعمال ويندوز بنفسه هذا الأسبوع. ووضعت الشركة هيكلا إداريا جديدا لأعمالها التجارية الخاصة بنظم التشغيل، موزعة مسؤوليات سينوفسكي للأعمال التجارية بين اثنين من المديرين التنفيذيين الصغار وتركت لبالمر المسؤولية العامة.

طريقة الربح من إنشاء تراكر


يعنى أيه تراكر ؟

أو ايه هو التراكر؟

التراكر:

هو عبارة عن موقع منشىئ على سيرفر كبير لسيتوعب كل الداتا التى عليه حيث إنه وفى الغالب يعتمد على التحميل والرفع بواسطة التورنت 

وظيفته والفائدة منه :

يمكنك من متابعة الحصريات أول بأول اياكان نوعها حسب إختصاصه((أفلام عربي- أفلام أجنبى-برامج-أغانى....إلخ))

وجه الإستفادة من إنشاءه:

التراكر يعتمد فى الغالب على التبرعات والإعلانات أيضا لكن الجزء المهم هو التبرعات من الأعضاء فى سبيل إبقاء التراكر موجود على قاعدة البيانات 

مميزاته:

بالنسبة للتراكرات الخاصة فقط تمنع خاصية الrootحتى لايستطيع أي محرك بحث بالوصول إلى الداتا الخاصة بها الموجودة بها  وبذلك هى تحافظ على حصريتها لصلالح الأعضاء فقط 

طريقة التعامل مع التراكرات الخاصة:

كعضو يكون لك نسبة تسمى نسبة الراشيو ratioوهى عبارة عن مجموع ماقمت بتحميله ورفعه ونسبة نشاطك فى التراكر ولك نقاط ايضا يمكنك تحويلها فى بعض التراكرات إلى عضوية ذهبية او أيا كان إسمها على حسب كل تراكر 

الفكرة من إنشاء التراكر :

التراكر مكلف وليس بالسهل أن ينشأه أي شخص ولكن لنفترض إنك قمت بإنشاء تراكر فأنت بحاجة إلى أعضاء وإلى مصادر حصريات خاصة بك قبل البدء فى عمل مشروع مثل هذا وهذا هو الجزء الصعب  علما بأن التراكر الخاص يكون به عدد أعضاء محددلايزيد عنه  وفى الغالب يقوم بفتح التسجيل فيه إما عن طريق نظام الدعوات أو إنه يفتح التسجيل فى العام مرة أو مرتين

اللى عنده سؤال بخصوص الموضوع يتفضل فى التعليقات ؟

الأربعاء، 14 نوفمبر 2012

إذاي أجيب الفلوس من البنوك الإلكترونية لبلدي ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

بتتعامل مع بنوك إلكترونية ومش عارف تجيب فلوسك ؟

ايه هو الباي بال و المونى بوكرز والبايزا ؟؟

اولا : تعريف البنوك الإلكترونية 

البنوك الإلكترونية مثل البنوك العادية وهذه البنوك معترف بها رسمياً ودولياً وقد انتشرت البنوك الإلكترونية انتشاراً كبيراً ووصل عدد مستخدميها إلى الملايين منذ ظهورها عام 1995 وأصبحت معظم الاستثمارات الإلكترونية تتم عبر هذه البنوك حيث تتيح لك البنوك الإلكترونية دفع الأموال إلى أي شركة تريد الاستثمار فيها وهي وسيلة لسحب أرباحك من الشركات الربحية إلى حسابك فيها كما تستطيع عن طريق البنوك الإلكترونية التسوق عبر الإنترنت و بإمكانك إرسال الأموال من وإلى أي شخص في العالم يملك حساباً في بنك إلكتروني .

أشهر البنوك الالكترونية :
*بنك الباي بال

من أشهر البنوك ويعتبر من اولهم وفى الغالب كل الشركات والمواقع تتعامل به وذلك يرجع إلى قدمه وشهرته الخاصة بالحماية يمكنك تحويل ارباحك من مواقع الربح إليه بكل سهولة مقابل نسبة بسيطة يأخدها هو كوسيط وأيضا يمكنك إرسال و إستقبال المال من أي وإلىأي صديق او شركة بالعالم .. العيب الوحيد فيه إنهمش بيبعت لمصر بس وده سببه حادث حصل زمان فى المنصورة  بس ليه حل دلوقتى إنك تقدر تستخدم موقع www.payoneer.com والموقع ده وظيفته إنه بيتأكد من بياناتك فى أي حتة فى العالم ويديك بيانات أمريكية بدل منها وبكدة يكون حللك المشكلة و فى نفس الوقت انت ممكن متبعتش الفلوس على أي بنك مصري فى ناس كتير عندنا و انا منهم بيتعاملوا بيه وبيبقوا محتاجين رصيد عليه ممكن تبعلهم رصيدك 

 
* بنك الأليرت باى
يعتبر من أشهر البنوك الالكترونية ، يعد الابرز استخداما فى الشركات الربحية مثل شركات الــ PTC و غيرها .
طرق السحب و الشحن متعددة ابرزها التعامل مع "وسيط" او استلام شيك على عنوان المنزل ولكن ننصح دائما بالتعامل مع وسيط كافضل واسرع و أأمن وسيلة للشحن والسحب من البنك.
البنك مناسب جدا للجدد في الربح من النت على اعتبار ان معظم شركات الربح تتعامل معه .
البنك يطلب تفعيل الحساب عن طريق ارسال صورة للبطاقة الشخصية من الجهتين + صورة لوصل كهرباء او مياه لتاكيد العنوان.

http://www.alertpay.com

***********************************************
* بنك الليبرتى
يعتبر البنك المناسب للمتعاملين فى سوق الفوركس حيث يتعامل مع اشهر وابرز شركات الفوركس بالاضافة الى شركات الهايب ويتعامل ايضا مع بعض المواقع الربحية.
البنك سهل التعامل و امن جدا.
لا يتطلب التعامل مع البنك ادخال مستندات خاصة حيث لا يطلب تفعيل للحساب
وبعد فتح الحساب يكون حسابك جاهز تماما لارسال واستقبال الاموال بأمان تام.
للشحن و السحب من البنك يتم التعامل مع وسيط .


http://www.libertyreserve.com

***************************************** 


بنك المانى بوكرز
يعتبر من ابرز البنوك في التسوق على الانترنت ويعتبر بديل لبنك الباى بال الغير متوفر فى مصر وبعض الدول العربية حيث تستطيع شراء المواقع وغيرها من المنتجات بسهولة تامة.
بعض شركات الفوركس تتعامل مع المانى بوكرز.
تستطيع ربط حسابك في المانى بوكرز بالفزيا الخاصة بك وتستطيع الشحن والسحب من البنك بسهولة تامة كما يمكنك التعامل مع وسيط ايضا.
البنك يتطلب تفعيل للحساب، والتفعيل يكون من خلال بين كود يصلك على عنوان المنزل تقوم بادخالة لتفعيل الحساب.

http://www.moneybookers.com

******************************************** 

ملاحظات هامة
1 ) الوسيط هو شخص يقوم بالشحن او السحب من البنك الالكترونى للافراد مقابل نسبة بسيطة من المبلغ، حيث تقوم بارسال للوسيط المبلغ المراد تحويلة ثم يقوم الوسيط ارسال ما يعادل المبلغ، وتقوم باستلام اموالك بتحويل رصيد او مقابلة مع الوسيط ويوجد قسم خاص لطلب الشحن والسحب ويوجد وسطاء ثقة في بعض المنتديات


2 ) البيانات والمستندات التى يطلبها البنك اثناء فتح الحساب تكون سرية تماما وفى امان تام، فلا تخشى ارسال بياناتك للبنك الالكترونى .

3 ) الرقم السرى والسؤال السرى يجب الحفاظ علية وعدم اعطاء اي بياناتك لاى شخص او شركة أيا كان وتحت اي ظرف.

4 ) لا تقم بالدخول على البنك من خلال لينكات رسائل خاصة على الاميل على الاطلاق، حيث ظهر في الفترة الاخيرة بعض الصفحات المشابهة التى يصممها البعض لسرقة الحسابات من الافراد، قم بكتابة اسم الموقع بنفسك.

5 ) عند الدخول لصفحة تسجيل الحساب ( login ) تأكد من وجود علامة الحماية
بجانب عنوان الموقع.


بعد توضيح مفهوم البنوك الالكترونية من الجدير بالذكر توضيح استخدام VISA الانترنت لتكتمل الصورة امام الجميع .

جميع مواقع الشراء الموجودة على النت تقبل الفيزا وهي الابرز فى عمليات الشراء وفي التعامل مع شركات الفوركس ايضا حيث تقبل جميع شركات الفوركس استخدام الفيزا في الايداع والسحب.

يمكن ايضا استخراج فيزا للنت من خلال بنك NSGB او بنك BNP Paribas و غيرها من البنوك الاجنبية و لكن هذا يتطلب فتح حساب في البنك .
 
 
 

  

الثلاثاء، 13 نوفمبر 2012

الربح من الأبلووود

بسم الله الرحمن الرحيم

الربح من الأبلوود 

إذاي ابقى ابلودر ؟

الأبلودرز بيجيبوا الحصريات منين ؟

هو الأبلوود بيكسب ؟!

موضوعنا النهاردة عاوز تركيز شوية  

الأول كدة يعنى ايه ابلودر  UPLOADER

الأبلودر هو شخص بيشتغل فى منتدى بيجيب حاجات حصرية ذي افلام مثلا لسة نازلة أغانى برامج حاجات كدة لسة جديدة ويقوم جى رافعها على المنتدى وتدخل حضرتك تعملها داونلوود وهو بيكسب من كدة

حلو كدة 

طيب نشرح التعريف ده حتة حتة عشان نفهم 

اول حاجة إن الأبلودر بيشتغل فى منتدى 

((المنتديات المعروفة لدى معظم العرب))((المشاغب-ماي إيجي - إيجي أب - عرب ليونز - مزيكا توداي - برامج نت)) وكتير غيرهم 

حاجات حصرية : افلام  أو أغانى أو برامج  أو  أو 

هنا بقى نسأل هو بيجيب الحاجات ديه من اين ؟؟؟  صح ده السؤال اللى كله عاوز يسأله ومش عارف إجابته 

بص ياسيدي عمرك سمعت عن موقع تورنت بس خاص 

واحدة واحدة يابرنجى يعنى ايه اصلا تورنت ؟

اه .. هو انت اصلا متعرفش يعنى ايه تورنت 

طيب واحدة واحدة كدة وركز معايا 

التورنت ده ذي الداونلود اللى انت بتعمله بس الفرق إن الداونلوود اللى انت بتعمله بينزل على طول وملكش علاقة بحد 

مش فاهم برده 

التورنت فكرته قايمة على المشاركة يعنى مثلا لو انا و انت ومحمد وحسنين و إبراهيم بنزل نفس الفيلم من نفس الحتة الفيلم بيتقسم علينا وكل واحد بياخد الجزء اللى عند التانى لغاية مايكمل الفيلم عندنا كلنا 

التورنت ده بيبقى ليه برنامج 

ماعلينا المهم بيجيب الحصريات ديه غالبا من حاجة إسمها تراكر اللى هو موقع تورنت بس مش متاح التسجيل فيه معظم أوقات السنة حبقى افهمك فكرة عمله فى الموضوع اللى جاي حيبقى خاص بيه وبشرحه وححطلك رابطه هنا 

نكمل التعريف بقى يقوم جاي رفعها (هو ده لب الموضوع ) رافعها 

الرفع بيتم إذاي 

ركز عشان حندخل فى كذا حوار  

اولا حد يعرف أعلى سرعة للأنترنت فى مصر هنا كام 

48 ميجا ديه أعلى سرعة وطبعا فى أماكن معينة ومش بتطلع لآي حد ديه بحاجة كدة ذي ترخيص 

بتسأل السؤال ده ليه ؟

عشان عاوز أقولك إن معظم الشعب المصري ياإما عنده 512KB او 1MEGA

طيب الأبلودر دول لو حيرفعوا ع السرعة ديه فيلم مثلا 500ميجا مش حيخده وقت أقل من 10 ساعات 

امال إذاي الناس ديه بتجيب الحصريات فى ساعتها يافالح ؟؟

 الناس ديه صايعة  ايوة ناس صايعة و انا عارف السر بقى 

السر ....ويندوز سيرفر   

يعنى ايه ويندوز سيرفر ؟

السيرفر هو جهاز بس إمكانياته عالية شويتين يعنى مثلا ممكن يوصل ل 32 جيجا رامات وهارد 10 طيرا وسرعة نت توصل ل 10 جيجا

شوف هو انا ممكن اعديلك كل اللى انت قلته ده بس انت أكيد كنت تقصد 10 ميجا         لا ياكبير انا أقصد فعلا 10 جيجا خلينا بس فى المهم السيرفر ده بيبقى فى شركات بتأجره يعنى انت مثلا ممكن تجيب سيرفر من أول 40جنيه مثلا وفى 60 و 100و 500 وذي مانت عاوز على حسب المواصفات الخاصة بيك انت  وبالنسبة لأكثر البلاد اللى ثابتة كفاءة فى الحوار ده هما امريكا وفرنسا و ألمانيا ديه الأماكن اللى بيبقى موجود فيها السيرفرات 

اه خلى بالك بتبقى أسمها RDP   

إختصار REMOTE DESKTOP لآن ديه الوسيلة اللى انت بتعمل اتصال بيها من الجهاز بتاعك للسيرفر ده 

ماشي طيب فطبعا مش محتاج أقلك سرعة التنزيل و الرفع على السيرفر  بتبقى عاملة إذاي انا عاوزك انت تتخيل و تنسى ال 50 كيلو اللى انت بتعمل بيهم داونلوود دول 

طيب الجزء التانى فى الرفع بقى هو إنت لغاية دلوقتى عمال تدفعنى فى فلوس طيب انا امتى حاخد فلوس 

جيلك أهوه دلوقتى

عارفين المواقع اللى انتم بتعملوا داونلوود من عليها ذي 

FILEFACTORY  

LETITBIT

DEPOSITEFILES

FILERIO 

hotfile 

ezzfile 

  كل المواقع اللى فوق ديه انت بتعمل داونلوود من عليها وغيرها كمان  كل ال بيعملوا الباشا بعد مابينزل الفيلم من على التراكر بيضغط الفيلم وبيحط عليه حقوقه وبيترجمه ويرفعه على المواقع ديه   

الكلام اللى بالدهبي ده حيتشرح لوحده فى موضوع تانى حيتحط رابطه فى الكلام 

خلينا بس الاول فى المهم 

المواقع ديه ليها حاجة إسمها نظام المكافأت او affiliate - referrals

ده بيبقى بكذا طريقة من ضمنهم إنك تحطلهم إعلاناتهم عندك فى الموقع مثلا او إن أي حد يسجل عندهم عن طريقك ويرفع ملفات وناس كتير تنزل ملفاته وهو يكسب و انت كمان ليك نسبة من ارباحه من غير ماينقص منه ولا مليم  او لو حد اشترى من عن طريقك اكونت برميم او حساب ليه مميزات عن الحسابات العادية حضرتك بيبقى ليك نسبة فى البيع 

الطريقة المعروفة بقى انك بتاخد ع كل 1000 تحميلة من ملفاتك من أول 1دولار لغاية ممكن توصل ل 25دولار  وده بيختلف ع حسب الدولة اللى بتعمل داونلوود  

ايوة كل دولة وليها تمن حضرتك ده نظام المواقع او السيرفرات ديه 

 سؤال ع ماشى كدة اشوفك صاحى معايا ولا لآ؟؟

طيب هى المواقع ديه بتدفع فلوس للأبلودر عشان خاطر الأكونتان البرميوم اللى بيبعوها عن طريقهم بس ؟؟    

لالالالا كان زمانهم فلسوا من زمان 

الإعلانات ياريس حضرتك وانت داخل بتحمل فى كمية إعلانات بتتفتح هى ديه الى بتعمل الشغل وبيديهم نسبة منهم 

اظن كدة وصلت السؤال ده كان محيرنى انا نفسي لغاية فترة قريبة 

اصل مش حضرتك ولا 1000000 بس اللى بيعملوا داونلوود من عندهم يعنى مثلا رابيد شير ده فى كام مليون واحد بيعمل داونلوود من عنده كل يوم  وقول ياعم 10% بس هما اللى بيفتحوا الإعلانات     وصلت أكتر 

بس بالمناسبة رابيد شير و ميديا فير و فيل كلود مش ربحيين 

 بس ياكبير انا كدة وضحتلك الدنيا شوية وبرده كالعادة سبت مساحة للأسئلة 

تحت امركم وحشرح باقى الموضوع فى توبيك تانى عشان فيه متعلقات بالموضوع عارف إنها فى ناس بتدور عليها    

التوبيكات اللى جاية الخاصة بالموضوع بتاعنا حتبقى 

شرح وافى للويندوز سيرفر 

شرح وافى لفكرة عمل التراكر

 شرح وافى لضغظ و إضافة الحقوق على الأفلام وترجمتها 

شرح وافى لكيفية تحويل الفلوس من حسابك الخاص فى مواقع الرفع لغاية باب البيت ؟

وبكدة إن شاء الله نكون خلصنا الأبلوود تماما    

شرح التعامل من داخل المدونة


 



 بسم الله الرحمن الرحيم


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

إنهاردة إن شاء الله حنمسك المدونة تفصيلة تفصيلة إن شاء الله 

نقول بسم الله  وتابعوا معايا 

1

2

3


4

 



5

 

6


 المدونة وجوجل أدسنسن

7


 



8

طريقة إخفاء قسم فى المدونة وظهوره 

9



  10

طريقة تغيير إسم المدونة وتغير مواصفاتها

طريقة إضافة أدمن للمدونة او إضافة مشرف؟



تحت أمركم فى أي سؤال أو إستفسار


الأربعاء، 7 نوفمبر 2012

ايه هى المدونة وطريقة عملها من الألف للياء

بسم الله الرحمن الرحيم

طريقة عمل المدونة من الألف للياء !

يعنى ايه مدونة او blogger?

إذاي اكسب من المدونة و ايه طرق الربح منها ؟

 كل الأسئلة ديه إن شاء الله إجابتها هنا بس ركزوا معايا 

اولا  قبل اي حاجة ايه هى المدونة او blogger؟

المدونات ياسيدي هى مواقع شخصية سهلة الاستخدام ولا تطلب معرفة كبيرة بتصميم الصفحات وادارة المواقع، فهى مدعمة بتصميمات جاهزة أما ادراتها فهو امر سهل مثل سهولة التعامل مع البريد الإلكترونى.. بالإضافة إلى انها مجانية 

قشطة كدة !

عرفنا ايه هى المدونات و أكيد استنتجنا حنستخدمها فى ايه !

طيب اساعدك برده و أقولك تانى نفترض إنى دكتور ممكن اعمل مدونة عن إختصاصىو مجالى و افيد الناس و استفيد برده 

 احط علاجات لآمراض وأسئلة أو شكاوي 

نفترض إنى محامى مثلا ممكن اعرض حلول قانونية وبعض أمثلة قضايا وهكذا 

 طيب انا عندي محل بيبع جزم وهدوم ممكن اعرض منتجاتى على المدونة ؟

اه طبعا ممكن 

وبكدة اكون استفدت بتسويق مجانى لمنتجاتى   وإستفادة من الإعلانات اللى حتتحط عندي و من الزوار    

طيب تعالى بقى نعرف طريقة عمل المدونة(إذاي أعمل مدونة )

 سهلة جدا جدا جدا و فى 5 خطوات بس 

كلنا عندنا إميل فى g mail صح 

طيب اللى معندهوش إميل يعمل واحد  قبل مانبدأ كدة 

 بعد كدة 

خلاص عملت إميل  .. تابع معايا بقى 

الخطوة الأولى : 

ادخل على www.blogger.com

الخطوة الثانية :

نقوم بإدخال معلومات الحساب (( اكتب إميلك وباسوردك يعنى ))

الخطوة التالتة :

حتظهرلك صفحة جديدة فيها كلمة ((creat your blog now))  

((newblog))

لو عامل الصفحة بالعربي حيبقى بدالها *إنشاء مدونة*

 

الخطوة الرابعة:


حتظهرلك نافذة فيها حاجة إسمها title و address 


تابع الشرح فى الصورة

 

 

     كدة الحمد لله عملنا المدونة بتاعتنا ابتدي بقى املاها يامعلم بالمحتويات اللى انت عاوزها وضبطها كدة عشان تضبطك 

شرح عمل المواضيع بداخل المدونة ومشاركاتك شرح خاص من هنا 

طيب تمام لغاية كدة اكسب إذاي بقى منها ؟ 

بص ياسيدي  فى حاجة إسمها جوجل ادسنسن google adsensen 

كنا اتكلمنا عنها قبل كدة لو تفتكر.. ماعلينا المهم جوجل ادسنسن ده طريقة للربح سواء للمدونات او للمواقع وطبعا اللى بيوفرهالك جوجل و فيه غيرها من الطرق اللى ممكن تكسب منها لكن ربما نشرح

جوجل ادسنسن

  بالذات بتوضيح أكتر عشان ديه اكتر وسيلة ربح مشهورة و اللى اغلبية الناس بتروحلها و بالنسبة للشركات التانية ربما تكون افضلك .. بس ده انت اللى حتحدده بعد كدة بس تعالى نشرح جوجل ادسنسن  

 
ادسنسن ليه شروط ولازم توافق عليها و تلتزم بيها عشان يوافق على إنه يديك إعلانات و ميقفلش حسابك وشروطه هنا فى الرابط ده 
 طيب بعد ماتقرا الشروط اللى هنا تعالى بقى نقدم على جوجل ادسنسن  تابع الشرح بالصور ياكبير الكلام ده حتعمله بعد ماتدخل مدونتك
1
2
3
طبعا حنفترض إن إحنا معندناش اكونت على ادسنسن و حندخل نعمل واحد

 

كدة ياباشا انت بعت الطلب و فى إنتظار الرد و إن شاء الله يوصلك فى أقل من 3 ايام بالقبول بس مش حيتقبل إلا لو ضبط المدونة صح وكان بيدخلها زوار كتير
حيجي واحد حلو دلوقتى يسألنى طيب هو انا حاخد فلوسى إذاي؟؟؟
ارد وأقوله امال حضرتك سبتله عنوانك ليه فوق و بياناتك الشخصية  يعنى ياريس حيوصلك شيك على عنوان بيتك من جوجل القيمة الأدنى للدفع هى 100 دولار  او ممكن يبعتهولك من على western union
 برده انا خلصت جوجل ادسنسن فى ابسط الأمثلة من غير الكلام و المصطلحات المكلكعة اللى عاوز يسأل فى حاجة ميترددش انا سايب مساحة للأسئلة فى الموضوع وحيتحط إجابات لكل إستفسارتكم إن شاء الله 
لآن ده مش شرح تفصيلي قوي انا عاوز الناس تسأل

طيب اخر حاجة بقى فى شركات تانية غير google adsensen بتعمل نفس الكلام ده وشروطها أقل حدة من جوجل  حديكم امثلة عليها ذي مثلاsmowtion-bidvertiser-clicksor-amazon - ebay-click bank- info link وفى شركات تانية كتير جدااا وفى مواقع لجذب الزوار او لتبادل الزوار بمعنى اصح فى كتير جدا برده حنتكلم عنهم بإستفاضة بعدين
 انا كدة خلصت موضوع إنهاردة يارب يكون الشرح عجبكم
تم بحمد الله